Riktlinjer för kommentarer

Enkla riktlinjer för att godkänna kommentarer

Våra riktlinjer för kommentarer och diskussioner är enkla:

Den som lämnar en kommentar ska

  • Identifiera sig med namn och e-post
  • Visa respekt och inte uttrycka sig kränkande

Det samma gäller naturligtvis då vi besvarar kommentarer. Om kommentaren behöver ett svar av oss försöker vi att besvara/bemöta kommentarer som regel inom 24 timmar måndag – fredag kl. 8-17 med undantag för veckoslut och helger.

Till att börja med kommer vi att följa Sveriges Kommuner och Landstings förslag till checklista.

(i denna checklista är kommunen = kommunen, landstinget eller regionen)

  1. Det bör finnas ett uppdrag från chefen för att en anställd ska kunna använda sociala medier i tjänsten. Med detta beslut klargörs att personen använder sociala medier som anställd och inte som privatperson.
  2. Kommunen bör utse vilka personer som får skriva på sociala medier för kommunens räkning, på ungefär samma sätt som man utser publicister på hemsidor.
  3. Kommunen bör ha en förteckning på den egna webbplatsen över vilka externa webbplatser, t ex Facebook och Twitter som kommunen är aktiv på.
  4. Om politiker i kommunen vill länka från kommunens webbplats till exempelvis sin privata blogg eller sitt partis webbplats går det bra. Beslutet om detta ligger hos den som ansvarar för kommunens webbplats. Men det bör klart och tydligt framgå att åsikterna som framförs på till exempel bloggen inte är kommunens egna utan den enskilde politikerns.
  5. Kommunen måste fatta gallringsbeslut om att till exempel svar på ett twitterinlägg, Facebook-inlägg eller andra inkomna kommentarer på de sidor man är aktiv på inom sociala medier får gallras (tas bort) fortlöpande. Samma sak gäller för den information som kommunen själv skapat i ett socialt medium.
  6. För att dokumentera själva mediet bör man en gång i halvåret eller inför stora förändringar spara skärmdumpar från de sidor man är aktiv på.
  7. Sekretessbelagda uppgifter får inte publiceras på sociala medier.
  8. Brottsligt material ska kommunen ta bort, som till exempel hot eller hets mot folkgrupp m.m.
  9. Anställda som använder sociala medier i det privata får skriva om kommunens verksamhet. Yttrandefrihet och meddelarfrihet gäller även här. ( Läs mer i SKL:s bok Lojalitet och yttrandefrihet)
  10. Det kan i kommunen finnas regler för hur anställda får använda sociala medier på arbetstid. Här är det upp till varje arbetsgivare att bestämma vilka regler som ska gälla.

”Offentlighetsprincipen gäller även sociala medier. Till exempel räknas kommentarer som skrivs på en kommunal blogg som inkomna handlingar som ska diarieföras. Det gäller även kommentarer som har plockats bort.”

Skriver Sydsvenskan i en artikel under rubriken ”Allt ska diarieföras – även kommentarer på en blogg” men om man läser artikeln så intervjuar  de Staffan Wikell, förbundsjurist och han säger bland annat:

Det är vanligast att myndigheterna använder sociala medier för information, service och rådgivning.

– Då behövs inga särskilda rutiner kring diarieföring utan bara en struktur som visar vilka sociala medier som man är aktiv på. Det kan bli juridiska frågor när man går över till ärende­handläggning, till exempel planärenden. Då finns större krav på dokumentation och diarieföring.

Annonser

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: